zaterdag 5 juni 2021

Op naar 1000 soorten



Weer of geen weer, Remco en Louna trekken er op uit om ontdekkingen te doen in Arnhem. Zo hebben ze ooit ook Vrijstaat Thialf ontdekt. 

“We fietsen uit school elke keer een andere route naar huis. En zo kwamen we hier een keer terecht. Het is hier heel erg leuk. Ze hebben hier veel dingen die ze op andere speelplekken niet hebben” zegt Louna, net haar acht-en-een-halfste verjaardag gevierd. Ja, je moet elk feestje vieren, zegt Remco lachend. “Ik ben op jonge leeftijd begonnen met vogels kijken. Later ben ik gaan twitchen (soortenjagen), maar als ik weer onderweg naar Groningen was voor een zeldzaam uiltje, viel het me op dat er steeds minder insecten tegen de voorruit vlogen. Toen ben ik gaan nadenken. En heb ik het dichterbij huis gezocht. Nu bekijken Louna en ik insecten en andere kleine diertjes... balen, waar heb ik dat klaverblad met meeldauw nou gelaten?” Hij zoekt in zijn tas naar een zakje met een beschimmeld blaadje. “Nee! Die zijn heel bijzonder, die leg ik thuis onder de microscoop en dan weet je niet wat je ziet! Prachtige structuren!” 

Kleine kriebelbeestjes

Ook Louna kijkt graag door haar loep. “Nee, ik vind al die diertjes niet eng. Ik vind ze juist grappig. En als ik een beetje honger heb, eet ik gewoon madeliefjes! Die gele hartjes smaken een beetje naar hazelnoot.” zegt ze, terwijl ze net een kauwgomballenijsje open maakt, ja, ja. Maar het is deze avonturiers serieus. Ze lezen over eetbare planten en hebben een stapel struinkaarten thuis liggen. Ze hebben plannen om een struinkaart voor stadsgenootjes te maken. Of een buitenkeuken op Thialf. Of manden vlechten van wilgentenen. Of...

Kinderen zijn vaak gebiologeerd door wat Remco en Louna weten en laten zien. De ouders vinden het vaak maar gevaarlijk en eng. “Maar je kunt kinderen ook leren hoe je een brandnetel vast kunt pakken zonder geprikt te worden (de steel van beneden naar boven strijken). Of hoe je in bomen kunt klimmen zonder te vallen. 

“Weet je dat schaatsenrijders overwinteren in het bos?” Sjonge, die Louna weet ook bijzondere dingen. 

1000 soorten

“Op een zomereik kunnen wel 1000 soorten leven. Galmuggen en -bijen, schimmels, mossen. Ik heb voor Thialf een soortenlijst bijgehouden op waarneming.nl

Ik denk dat ik wel op 1000 waarnemingen uit kan komen. Sommige zijn echt bijzonder hoor, zoals een klimopbij die ik laatst zag.” We geloven je meteen, Remco. Dus als jullie Remco en Louna op Thialf zien, moet je eens gaan kijken wat ze hebben ontdekt. Als de duizendste soort is gevonden, wordt het vast weer een feestje. 

Geen opmerkingen: